Press

"Ivonne Fuchs... a strong Mezzo with a Wagnerian touch" (www.barcelona-metropolitan.com 20th april 2016)

 

 

"Auf dieser CD des schwedischen Labels Proprius entpuppt Ivonne Fuchs sich als geradezu traumhafte Idealbesetzung für die ungewöhnlich besetzten Lieder für Gitarre und Gesang vom Meister der britischen Moderne: Benjamin Britten. Erstaunlich, welch reiches und lohnendes ŒOevre sich da offenbart! Interpretation und Klang sind erstklassig!" (Britten: Works for voice&guitar www.naxos.de 8th jan 2016)

 

 

"Muchos más elogios que todas las anteriores se merece Ivonne Fuchs en un papel que no deja de ser secundario, el de Amastre, luciendo una voz realmente bien construida en toda su extensión, con una preocupación por la homogeneidad que se diría pasada de moda, un canto con escuela que le permitió resolver sin aparentes dificultades las complicadísimas coloraturas de Saprà delle mie offese, ejecutada además a toda velocidad, y con otro carácter completamente diferente, mostrar gran clase en el fraseo en Cagion son io.”

"A greater tribute then to all others deserve Ivonne Fuchs in a role that in no way is secondary , that of Amastre , where she shines with an amazing, well-build voice in its entire extent , with a concern for balance and homogeneity that you would think belongs a bygone era, a well- trained voice that allows her to without apparent difficulty solving the incredibly complex coloraturerna in Sapra delle mie offense , in addition to a very fast pace, and with a completely different character to exhibit a phrasing of the highest class in Cagion son io."

"En större eloge än till alla andra förtjänar Ivonne Fuchs i en roll som på inget vis är sekundär, den av Amastre, där hon briljerar med en fantastiskt väluppbygd röst i hela sin utsträckning, med en omsorg om egalitet och homogenitet som man skulle kunna tro tillhör en svunnen tid, en väl skolad röst som tillåter henne att utan uppenbara svårigheter lösa de otroligt komplicerade coloraturerna i Saprá delle mie offense, dessutom i ett mycket snabbt tempo, och med en helt annan karaktär uppvisa en frasering av högsta klass i Cagion son io." (Platea Magazine 30th November 2015)

 

 

"Même si l’on pourrait rêver d’un timbre plus grave, Ivonne Fuchs est une belle Amastre, qui pâtit, elle aussi, des maquillages pailletés, voire clownesques, imposés à la distribution." (Handel Xerxes at Versailles Opera, Forum Opéra 7th June 2015)

 

 

"Il en est de même de l'Amastre d'Ivonne Fuchs qui compose un personnage sensible : le timbre de mezzo est particulièrement beau et chaud, et sa rondeur neutres le ne gêne nullement une réelle virtuosité." (Handel Xerxes at Versailles Opera, Operaphile 6th June 2015)

 

 

”Den ena vackra arian efter den andra, interfolierade med recitativen som för handlingen framåt, framförs av en stark ensemble, där Malena Ernmans vokala skicklighet har sina likar i ... Ivonne Fuchs Amastre.” (Handel Xerxes at Artipelag, Aftonbladet 15th September 2014)

 

 

”Vår favorit Ivonne Fuchs gör allt rätt med sin varma utstrålning och sitt fylliga register. Bachs Juloratorium - vilken flott kontrast till glittriga julshower!”

(Vestmanlands Läns Tidning, 11th December 2014)

 

 

”Verkets andra solistkvartett som framför de kända ariatexterna är av yppersta klass – med ... mezzon Ivonne Fuchs i spetsen. Scenen med Petrus förnekelse är en höjdpunkt med en underskön 'Erbarme dich' som slår ut likt en nattlig blomma.” (Dagens Nyheter, 19th April 2014)

 

 

”German mezzo Ivonne Fuchs is an unusually assertive, and burnished-voiced, Federica.” (DVD review Verdi Luisa Miller, Opera News, October 2014)

 

 

”It’s a pity Federica’s role isn’t bigger when the strengths of Ivonne Fuchs are at hand but she makes the most of her opportunities.” (DVD review Verdi Luisa Miller,

Music Web International, 14th February 2014)

 

 

”Ivonne Fuchs ist mit sattem Mezzo eine vortreffliche Federica.” (DVD review Verdi Luisa Miller, Der Neue Merker, 2014)

 

 

”Sehr gut spielt Ivonne Fuchs die zwischen Arroganz und Leidenschaft schwankende Federica und lässt ihr einen weichen, hellen Mezzo zuteil werden.” (DVD review Verdi Luisa Miller, Operalounge.de 2014)

 

 

”...från lätt koloratur med sopranstuk i Mozart, över seriös högtidlighet och dunkel känslofullhet i Wagner och Richard Strauss, vidare mot de fransyska förförelsekonster som Saint-Saëns skänkt åt Delilas parti; slutligen dramatisk närvaro i till exempel ”Carmen”. Mångsidigheten imponerar.” (Sydsvenskan, 21st May 2012)

 

 

”Den som imponerade allra mest på mig var altsolisten Ivonne Fuchs. ... röst- och dynamikregister, parat med osviklig tonrenhet och uttrycksvilja, var fullständigt enastående.” (Upsala Nya Tidning, 9th March 2012)

 

 

”Kvällens andra höjdpunkt kommer i Brahms Rapsodi, där suveräna alten Ivonne Fuchs (som vi minns från uruppförandet av Sandströms Messias) sjunger solostämman… Ja, rösten är som mörk, flytande honung, liksom bärnstensfärgad, med utsökt vibrato.” (Gävle Tidning, 23th May 2011)

 

 

”Ivonne Fuchs glödande utskällning av maken Wotan blir en av kvällens höjdpunkter.” (Svenska Dagbladet 26th April 2011)

 

 

”Ivonne Fuchs ist nicht nur eine attraktive Fricka, sie singt die Partie auch mit einem exzellent artikulierenden hellen Mezzo bei bester Diktion. Die bourgeoise Verführung

Wotans zum Raub des Goldes gelingt ihr ebenso überzeugend wie die authentisch glaubhafte Anmahnung der Einhaltung der selbst erlassenen Gesetze in der „Walküre“…. unter den im Oktett geschlossenen und stimmstark singenden Walküren ragen… Ivonne Fuchs als Grimgerde heraus.” (Der Neue Merker, 18th/20th April 2011)

 

 

”Die Altistin Ivonne Fuchs spielt ihre üppigen lyrischen Qualitäten aus, dabei über eine grosse stimmliche Ausgewogenheit bis in die dunkel timbrierten tiefen Lagen gebietend.” (CD review J. L. Bach: Trauermusik, Magazin Klassik, 23th February 2011)

 

 

”Überraschend wurde die personifizierte „Erkenntnis“ zu Star des Abends: Ivonne Fuchs legte viel freundlich gelassene Bestimmtheit in ihren warmen sonoren Alt.” (Tagesspiegel, 22th February 2010)

 

 

 

 

© Ivonne Fuchs Stockholm 2017